2021 októberétől újra kapható a Kazanlar Tarot kártyacsomag, egyelőre limitált példányszámban.
The Kazanlar Tarot deck is available for purchase at www.kazanlartarot.com
Örömünkre szolgál, hogy hosszú várakozás után ismét kapható a Kazanlar Tarot kártyacsomag, a régi tartalommal, ám új köntösben. A művész szavai szerint a 2021-es kiadás az eddigi legjobban sikerült reprodukciója az eredeti műveknek, amely híven tükrözi a festmények eredeti színvilágát és képi valóságát.
Az először 1996-ban napvilágot látott és azóta országos és nemzetközi karriert befutott és több kiadást megért tarot kártya 2021-es kiadása a kor követelményeinek megfelelően újrafotózott és -digitalizált lapokkal igyekszik visszaadni az eredeti táblaképek részletgazdag szimbolikáját.
A kártyacsomagot kiegészíti a tarot-tanfolyamokhoz is használt, Dr. Kazanlár Aminollah Emil magyarázatait tartalmazó, „Kulcsszavak és mesék a Kazanlar Tarot-hoz” című, 250 oldalas, A5-ös formátumú kézikönyv.
2021 nem csak az új kártyakiadás miatt különleges év a Kazanlar Tarot történetében: június-júliusban az 1988 és 1994 között megalkotott eredeti festménysorozatot – a művész más miniatúráival együtt – a nagymúltú budapesti Műcsarnok fogadta be egy kiállítás idejére. Álljon itt a kiállítás kurátora, Garami Gréta által írt ismertető néhány részlete a Kazanlar Tarot helyéről a művészet és az ezotéria világában.
„A Kazanlár Tarot különlegessége − gazdag, színes, igen aprólékos, illusztratív jellege mellett – a kereszténység és az iszlám képi világának kombinációja, de egyiptomi, perzsa, hindu elemek és a magyar legendák és történelem alakjai, Szent István, Csaba királyfi, Szent Margit, Emese, Toldi, sőt Mária Terézia és Ferenc József is szerepelnek benne.
A Kazanlár Tarot sorozat egészen új megvilágításba helyezi az általában jóskártyaként ismert és az ezotéria körébe sorolt tarot-képek világát. Kazanlár már fiatalon is rokonságot látott az iráni miniatúrafestő mesternél, Hosszein Behzadnál tanult perzsa formatanulmányok, a manicheista miniatúrafestészet, a szúfizmus és a tarot között. […] A tradicionális stílus, technika és perzsa irodalmi tematika mellett Behzad az iszlám misztika, a szúfi hitvilág jelképrendszerével is megismertette Kazanlárt. […]
A tarot-val a 20. században számos alkotó foglalkozott. A témát legalaposabban feldolgozó – Tarot. The Library of Esoterica című – kiadvány a Kazanlár Tarot-t olyan művészek hasonló tematikájú munkái mellett említi, mint André Breton, Salvador Dalí, vagy Niki de Saint Phalle, akik a tarot-t nemcsak jóskártyaként vagy festészeti témaként fogták fel, hanem elsősorban kreatív önismereti módszerként, amelyben az emberiségnek az istenihez való kapcsolódás iránti egyetemes vágyakozása nyilvánul meg.
Eredetét tekintve a tarot az egyiptomi hieroglifákig nyúlik vissza, de a lapok száma (22 nagy arkánum) összecseng a kabbala héber betűinek számával is. A tarot pakli két részre tagolódik: az ún. nagy arkánumokra, melyekből 21+1 db van, és a kis arkánumokra, melyeknek száma 56, mint a francia kártya lapjaié. Kazanlár 70×50 cm-es fatáblákra festette meg nagy arkánumait a tradicionális perzsa miniatúrafestészet felfogásában.”
Forrás: A Sors, a nagy játékos – Kazanlár Ámin Emil miniatúrafestészete című kiállításhoz készült kiadvány, Műcsarnok, 2021
A Kazanlar Tarot története dióhéjban
Dr. Kazanlár Áminollah Emil 1988-tól az ezoterikus festészetnek, a tarot-nak és az oktatásnak szentelte magát. Ekkor mélyedt el első tarot-sorozata megfestésében. A jóslás mesterségéhez az Iránban, Teheránban felnövő Kazanlárt ifjúkora óta vitális kapcsolat fűzte, hiszen a világháború évei alatt és után a hazájuktól messzire szakadt magyarokat a jósdák ezoterikus információja kielégítőbben tájékoztatta a budapesti család hogylétéről, mint a frontvonalak és a vasfüggöny mögül érkező levelek… Ekkor ragadta meg Kazanlárt egy örmény jósnő falapokra festett kártyacsomagja, amelyet a naiv miniatúraművész úgy alkotott meg, hogy az fehér mágiával működjön: a nagy arkánumokat Korán-idézetekkel keretezte, elijesztve ezzel az ördögöt. Az unikális művet Kazanlár később hiába igyekezett felkutatni, az számára örökre elveszett, így 30 év előtanulmány után egy évtized leforgása alatt emlékezetből újrafestette a lapokat. A sorozatot a művész máig befejezetlennek érzi, s itt-ott folyamatosan módosít rajtuk.
A tarot-sorozatra egy svájci kiállításon figyelt fel a szintén svájci AGM-Urania kártyakiadó, s a finisszázst követően egyből Neuhausen am Rheinfallba fuvarozták a képeket nyomdai előkészítésre. A kiadó által eredetileg Ökumenikus Tarot névre keresztelt kiadvány végül a történetesen a szomszédban lakó H. R. Giegernek, az Alien filmsorozat látványtervező művészének tanácsára kapta az autentikusabban hangzó Kazanlar Tarot nevet, s e néven futott be világkarriert.
Kazanlár Emil több mint 30 éve egyedülálló módszerrel oktatja a tarot művészetét, ennek lényege, hogy a lapokban rejlő gazdag szimbolika, mese- és mondavilág, a történelmi és a legendák körébe tartozó elbeszélések részletes magyarázata maga is terápiás hatást fejt ki a kártyákkal történő sorselemzés során. Emellett évekig oktatott ezoterikus festészetet. Műveiből számos kiállítást rendeztek itthon és külföldön, többek között Budapesten, Esztergomban, Szegeden, Tatán, a franciaországi Crissay-sur-Manse-ban, Ausztriában, Svájcban és Prágában.